Projekt

Bogpropeller

Bogpropeller eller ej? Löjligt tycker vissa, nödvändigt tycker andra, praktiskt och bekvämt tycker vi. Vi har klarat oss bra utan, men vid några tillfällen så  önskade vi att vi hade en bogpropeller. Det är ju aldrig när det är vindstilla och paraplydrinken står på bryggan och väntar på en som man behöver den där lilla extra knuffen i sidled. Utan snarare när man är utsvulten efter en lång seglats och det blåser 12-13 m/s från sidan vid tilläggning. Vi beslutade att installera en inför den här säsongen och valet blev en SidePower SE60. Den ska, enligt Sleipner som säljer den, vara lagom dimensionerad för vår båt.

Efter en del överväganden så beslutade vi oss för att göra installationen själva. Det tar lite tid och det är rätt mycket jobb men det är också mycket pengar att spara genom att göra jobbet själv. Det är fullt förståeligt att inte alla ger sig in i ett sådant här projekt. Det krävs en hel del tankeverksamhet innan man sätter borren i skrovet för att göra två stycken 185 mm hål. Om man inte visste det tidigare så kommer man snabbt underfund med att det inte finns många raka linjer eller räta vinklar att mäta från när man ska hitta rätt position för att borra röret till propellern.

Vi valde att mäta uppifrån relingen och framifrån fören. Enligt manualen så ska det vara minst 150 mm från vattenlinjen till centrum på röret samt minst 60 mm från underkant av röret till botten på båten. Vi hamnade på ca 180 mm från vattenlinjen och precis som manualen säger, 60 mm från botten av båten. Röret ska sitta så långt föröver som möjligt.

Det rekommenderas varmt att använda det verktyg som Sleipner har tagit fram för håltagningen. Man borrar två stycken 12 mm hål och sticker sen igenom en stång genom skrovet.










Man ställer in verktyget på rätt diameter och sen är det bara att fräsa runda fina hål. Det är dock lämpligt att inte skära ut hela hålet eftersom stången då inte har någonting att hänga i när man ska göra det andra hålet. Som ni kan se på bilden så har jag lämnat tre bitar som jag sågade bort med sticksågen efteråt.










Tro det eller ej men röret passade perfekt.










Man ser tydligt inifrån att hålen inte är helt runda. Det är nog inte lätt att rita den formen för hand istället för att använda det verktyget som vi använde.










Här påbörjades ett digert jobb med att slipa bort all topcoat invändigt för att senare kunna plasta fast röret i skrovet. På en del ställen var topcoaten upp till 5 mm tjock och den är stenhård. Det gick åt en stor mängd med slippapper till excenterslipen för att få detta rent. När vi väl lyckats med insidan så var det en fröjd att få sträcka på benen och ståendes få påbörja slipningen på utsidan. Som ni kan se på bilden så slipade vi cirka 12-13 cm runtom hålen på utsidan för att även där kunna bygga upp med plast. Enklaste sättet att rita hur man ska kapa röret är att sätta det på plats i hålen och rita efter skrovsidorna. Vi har dock valt att bygga upp spoilers framför hålen för att vattnet inte ska virvla in i röret när man seglar utan istället strömma förbi. För att göra det enklare att plasta upp runt hålen har vi låtit röret sticka ut ca 2,5 cm på framsidan av hålet för att ha något att plasta mot.










Efter mycket svett, ömmande rygg och åtta lager plastmatta så satt röret fast som det skulle och vi kunde montera drevet också.










På utsidan använde vi först ett långtrådigt glasfiberspackel för att grovforma runt hålet. Det ser inte så vackert ut men det ska på ett lager med epoxispackel också och sen 3-4 lager med epoxifärg.










När väl epoxifärgen är på plats så ser det lite mer ordentligt ut. Vi kunde varit ännu mer noggrann med att få det helt jämnt mot de tidigare epoxilagerna men i detta läget började det bli bråttom inför sjösättningen och det är ju faktiskt ingen som tittar under båten när den ligger i vattnet. Det spelar ingen annan roll än det rent estetiska så vi bjuder på lite ojämnhet. När bottenmålningen sker senare så är utsidan helt klar.










Även insidan fick sig en sista omgång med två lager topcoat som gjorde att det blev lite finare att titta på än att bara ha den råa plasten. Dessutom skyddar topcoaten plasten mot eventuell fukt.










Lite kabeldragning och montering av själva motorn sen var hela arbetet färdigt.